VANLIGA FRÅGOR
Teknik
När du väljer extraljus finns det olika ljustekniker att välja mellan: det traditionella halogen, LED och Xenon.
Vi börjar med en liten genomgång av begreppen.
Teknik
Ljusflödet (Lumen) ska du inte stirra dig blind på eftersom det är ett mått på hur mycket ljus som genereras från lyktan. Det som är mer intressant är hur långt ljuset når. De stora tillverkarna anger det som 1 Lux vid x meter. 1 Lux motsvarar det vi behöver för att läsa en tidning eller den mängd som ett stearinljus lyser med. Det betyder alltså att ett extraljus med lägre ljusflöde (Lumen) kan lysa längre än ett extraljus med högre ljusflöde. Här spelar såklart reflektorn en stor roll tillsammans med att ljuskällan är korrekt placerad i reflektorn.
Vad är då skillnaden mellan en billig ramp från Kina och en märkesramp? Det är inte bara lysdioden som är avgörande för hur bra ljus du kommer få utan tekniken bakom som driver lysdioderna är minst lika viktig. Märkesramperna låter ljuskällorna blinka i snabbare takt än vad våra ögon hinner uppfatta vilket gör att värmen hålls nere och därmed ökar livslängden. Dessutom erbjuds ofta generösa garantier, Lazer som exempel lämnar fem års garanti.
LED
På senare tid har LED-ramper kommit som ett mycket bra alternativ till vanliga extraljus.
Det gör att du kan få en mycket nätt installation som inte förändrar utseendet på bilen nämnvärt men samtidigt ger ett bra ljus.
Bland LED-ramper erbjuder tillverkarna ofta olika ljusbilder (hur ljuset sprids) beroende på vad de ska användas till.
Halogen
Det traditionella halogen är den teknik som ger de billigaste extraljusen. Ljuskällan är ofta en H1 eller H3-glödlampa. Okomplicerad konstruktion som ger mycket ljus för pengarna.
Xenon
Xenonlampor ger ett mer intensivt ljus än halogen. Xenonlamporna behöver ett drivdon (kallas även ballast) för att tändas. Ballasten är antingen inbyggd i lamphuset eller extern. Är det externt drivdon får det ofta placeras bakom grillen eller motsvarande. Xenonlampor erbjuds ofta i 35W, 55W och 70W.
Ljuslängden med Xenon blir påtagligt bättre jämfört med halogen. Jämför exempelvis Lightforce 240 Blitz med 100W halogen med till utseendet identiska Lightforce Blitz 240 70W Xenon så lyser de 900 respektive 2000m (1 Lux).
Material
Tänk på vad linsen är gjord av för material. Är linsen av glas så är risken stor att du råkar ut för stenskott och linsen förstörs. Det finns linser av polykarbonat (kallas också lexan) som är ett material som i princip är okrossbart. Ett hammarslag är inga problem!
Väger extraljuset mycket? Då kan det vara risk att du upplever vibrationer i ljusbilden när du kör om du inte använder dig av stabiliseringsstag.
Pris
Pris på extraljus
Stirra dig inte blind på priset, försök att tänka på vad du är ute efter och vad som kommer att passa dina behov.
Är du ute efter kvalitét och bättre egenskaper får du gå upp i prisklass. Som det brukar vara här i livet!
Är du ute efter ett extraljus som ser häftigt ut med sin effektbelysning eller är du ute efter ett extraljus som ger bra ljus?
De billigaste extraljusen kostar från 249 kr inkl moms. Vad får du om du köper ett dyrare, till exempel Lightforce 240 Blitz? Du får ett i princip okrossbart extraljus som tillverkaren litar så mycket på att du får tre års garanti (ej själva glöd- eller xenonlampan).
Vilken klädsel ska jag välja?
Vilken klädsel du ska välja beror på dig själv och vad du tycker är snyggast och passar dig bäst. Alla klädslar går att få till alla bilar som är mallade.
Priserna skiljer sig åt beroende på design och material.
Här följer en närmare förklaring om olika klädslar och material.
Diamant och Quattro
Är gjorda i ett nytt konstläder med iblandat returläder vilket ger en känsla som vissa anser vara bättre än äkta läder. Diamant har perforerade mittdelar och Quattro har ett kraftigt tyg på sidorna.
Jag har en gammal bil, finns det klädsel till den?
Det finns stolsklädslar till i stort sett alla förekommande personbilar, till exempel Opel Kadett och Volvo 140.
Hur är hållbarheten?
Alla klädslar är mycket tåliga och håller ofta längre än vad bilen gör.
Det kraftigaste tyget är Vegas.
Är det svårt att montera klädseln?
Nej, det klarar de flesta av. På vissa bilar är så klart klädseln lättare att montera än andra.
Klädseln sitter mycket tight och ett bra tips när du monterar klädseln är att vända ryggdelen ut och in och sedan rulla ned klädseln då det annars kan bli svårt att få ryggen helt ned i botten.
Hur är passformen?
Passformen på klädseln är mycket bra eftersom de är skräddarsydda och anpassade just efter din bil. Ju mer tid du lägger på monteringen av klädseln desto bättre blir det. Då sitter klädseln helt utan veck och det är svårt att se att det är en överdragsklädsel.
Hur lång tid tar det innan klädseln kommer?
Normalt tar det cirka tre veckor till din bilklädsel levereras. (Gäller inte klädseln Transport 3.0 till transportbilar som lagerförs och levereras efter någon dag)
Vilken klädsel passar min bil?
Alla utföranden passar så länge din bils stolar är mallade.
Bilklädslar- En god investering!
Våra skräddarsydda klädslar har perfekt passform och ser samtidigt
till att skydda din originalklädsel mot slitage.
Välj bland 20 designval och dess färgkombinationer.
Vi har 5000 stolsmallar till allt från personbil, entreprenad och lastbil.
Kan jag få tygprov?
Självklart!
Vill du se tygerna i verkligheten, skriv ett meddelande med namn, adress och telefonnummer så skickar vi de tyger du vill se.
Jag har airbag i stolen, hur funkar det?
Klädseln är sydd på ett speciellt sätt så att den släpper ut airbagen om det finns en sådan inbyggd i stolen.
Hur får jag lös nackstöden?
Nackstöden är oftast enkla att ta bort.
På vissa bilar kan det verka omöjligt till första början. På till exempel Volvo V70 kan man få sätta sig i baksätet och leta efter två spärrar som ligger bakom originalklädseln, cirka 10-15 cm ned längs pinnarna till nackstödet.
Går det att använda fickorna bak?
Fickorna på baksidan av förarstolens rygg går att använda om du vid beställning anger det. Då blir det dragkedja så att du kan använda bilens originalficka.
Anledningen att det inte är dragkedja som standard är att många som har taxibilar inte vill att fickorna ska kunna användas.
Går det att få brodyr på klädseln?
Ja det kan du välja till. Både texter och logotyper går att brodera.
Går det att tvätta klädseln?
Ja, vissa klädslar går att köra i tvättmaskin (40°) på skonsamt tvättprogram. Klädslar i konstläder ska rengöras med en mild såpblandning. Använd aldrig spritbaserade rengöringsmedel på konstläder!
Hur din klädsel ska rengöras framgår på varje enskild klädsel.
Jag har en helt ny bil, finns det klädsel till den?
Även om din bil är ny är den oftast mallad. Skulle bilen ha en ny typ av stolar som måste mallas får du räkna med ytterligare tre veckor innan leverans.
Leveranstider
Vi skickar ditt paket med DHL eller Bussgods och i 9 fall av 10 har du ditt paket inom två arbetsdagar.
Lägger du en beställning före kl 1200 och allt du beställt finns i lager kan transporttiden se ut så här:
En arbetsdag: Norrlandskusten, Stockholm, Örebro, Eskilstuna
Två arbetsdagar: Göteborg, Malmö, Norra Norrbottens län (Lokala avvikelser kan förekomma)
Om försändelse går i retur pga felaktiga adressuppgifter, ej uthämtat paket eller liknande debiteras frakt, returfrakt och eventuella avgifter från transportföretaget.
Vi ansvarar ej för ev. leveransförsening som beror på att speditören inte håller sin vanliga leveranstid.
Se tidtabell själv för ditt postnummer. Avsändande postnummer är 90133.
https://www.logistics.dhl/se-sv/home/vara-divisioner/frakt/ledtider.html
Returer
Returer tar vi inte emot utan godkänd reklamation. Kontakta alltid kundtjänst innan retur. Du ansvarar för eventuell fraktkostnad vid returnering av paket.
Reklamation ska ske inom 5 arbetsdagar efter leverans för att kunna anses som giltig. Kontakt och överenskommelse med kundtjänst ska alltid ske innan eventuell retur. Vi ansvarar ej för eventuella förluster pga försenad leverans.
Transportskador
Om någon kartong ser skadad ut, anmäl det då till personen som levererar. Denne får då göra en anteckning om detta innan ni skriver på mottagandet. Anmäls ej skadat gods vid leverans är det svårt att få kompensation för detta från speditören. Det är Du som köpare som är ansvarig för att anmäla ev. skadat gods till speditören.
Om överenskommelse med fraktbolag ej kan nås kontaktar ni oss omgående.
Vi ansvarar dock inte för eventuella transportskador.
Att tänka på
Utkörning till företag:
– Se till att adressen du anger vid beställningstillfället är bemannad vardagar mellan 8-17. Finns det tider då adressen ej är bemannad behöver vi få veta det i samband med beställningen. Speditören får inte lämna gods utan en påskrift och är ingen på plats för att skriva under tas godset tillbaka till terminalen. Ska ny utkörning bokas så tillkommer en kostnad på 150 kr som du som kund får betala.
– Se till så att du fått alla kollin när du skriver under att du mottagit sändningen. På fraktlapparna som sitter på respektive kartong står det totala antalet kollin som är i sändningen.
Hämta i Umeå
Vill du så går det jättebra att välja “Hämta i Umeå” som leveransalternativ när man lägger sin order. Då hör vi av oss så snart produkterna är färdiga och redo att hämtas hos oss på Kontaktvägen 7 på Västerslätt i Umeå. På så sätt kan du kapa minst en dag på leveranstiden.
DHL Stycke
DHL Stycke använder vi när godset du beställer antingen
– väger mer än 30 kg per kolli
– är längre än 150 cm och/eller bredare än 50 cm
Detta gör att det faller utanför måtten på paket som går att skicka till paketombud.
DHL kör ut godset till den leveransadress som du angivit och det krävs att det finns folk på plats som kan ta emot godset.
DHL Paket
Detta är tjänsten vi använder när vi skickar till företagsadresser. Till de flesta orter sker leverans på en eller två arbetsdagar. DHL levererar fram till din dörr med denna tjänst och kräver att någon finns på plats för att ta emot godset.
Se tidtabell själv för ditt postnummer. Avsändande postnummer är 90131.
http://dhlfreight.se/Tidpris/Tid/tabid/269/Default.aspx
Faktura Företag
Du som handlar för ett företag kan välja att få din beställning mot 20 dagar faktura. Sedvanlig kreditupplysning genomförs.
Klarna
I en fysisk butik kan du alltid känna på och prova varan du är intresserad av. Det tycker vi är bra. Då kan du alltid vara säker på att få det du betalar för. Klarna faktura fungerar precis på samma sätt – varan först och betalning sen. Dessutom har vi förenklat handeln på nätet ytterligare genom att du bara behöver uppge ditt personnummer för att handla med Klarna.
Enkelt – Handla med personnumret
Med Klarna behöver du bara uppge ditt personnummer i kassan. En snabbkontroll på cirka en sekund görs då för att säkerställa dina personuppgifter och godkänna ditt köp.
Förskott/Swish
Om du vill så kan du betala i förskott.
Du för över beloppet till PlusGiro 597909-1 och anger ditt ordernummer i meddelandefältet. När pengarna har nått oss skickas din beställning.
Du kan också betala med Swish, snabbt och säkert! Då Swishar du till 123-4263471 och anger ditt ordernummer och/eller ditt namn.
Kortbetalning
Vi har öppet dygnet runt och kan hantera världens alla kort; Visa, MasterCard, American Express,
Maestro, Diners eller vissa andra betalkort och e-presentkort.
Så fungerar det
När du betalar med kort på nätet görs det på Nets säkra beställnings-/betalsida. Uppgifterna skickas sedan via Nets betalväxel till kortutgivaren, för kontroll och reservation av pengar. Betalningen dras från kortkontot/kontokrediten när vi skickar varorna, på samma sätt som när du betalar med kortet i en butik.
Vi kan aldrig se dina kortuppgifter.