StartsidaVillkor

Villkor

 

Köpvillkor

1. Köp

Vid beställning träffas avtal om köp först när 24meter.se bekräftat beställningen genom en orderbekräftelse. En orderbekräftelse genereras automatiskt och skickas till den mailadress du angett. Får du inget mail, kolla skräpposten. Om leveranstid ändras i beställningen kommer du att meddelas om detta snarast möjligt. 24meter.se har ägande och återtaganderätt till samtliga produkter tills dess att fullständig betalning har erlagts från kund. Att ej hämta ut sitt paket är ej att likställa med ångrat köp. Vid eventuell retur ska du alltid kontakta oss först. För ej uthämtade paket debiteras du verklig total fraktkostnad inklusive eventuella extrakostnader för hantering hos transportbolagen. För att handla hos oss måste du vara 18 år. Eventuella bedrägerier och försök till bedrägerier polisanmäls. Din beställning medför betalningsansvar.

2. Pris

I priserna ingår moms med 25%. Vid bekräftad beställning, kan priserna endast ändras av omständigheter som 24meter.se inte råder över. Till exempel väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms. Vi reserverar oss för eventuellt felaktiga priser. Inga expeditionskostnader tillkommer.

3. Frakt
Fraktkostnaden är 59 kr inkl moms till DHL Servicepoint och 72 kr exkl moms vid utkörning till företag vid beställning under 1500 kr inkl moms. Över 1500 kr i beställningsvärde levererar vi utan extra kostnad. En faktisk fraktkostnad kan tillkomma på priset vid skrymmande objekt, t.ex. frysvägg, oljefat, solskydd.

4. Betalningsvillkor

4.1 Faktura

Efter godkänd kreditprövning är betalningstiden 14 dagar.

Vid försenad betalning debiteras lagreglerade kostnader och avgifter samt ränta.

4.2 Kortbetalning
Betala säkert med VISA eller MasterCard genom Netaxept. Vi kan aldrig se dina kortuppgifter.

4.3 Postförskott

Du betalar när du hämtar ut paketet på DHL Servicepoint eller när du får det levererat.

För ej uthämtade paket faktureras verklig total fraktkostnad plus eventuella omkostnader både för frakt till kund och returfrakt plus avgifter från DHL för ändring av transportuppdrag (f.n. 170 kr exkl moms).

4.4 Förskott/Swish

Önskar du betala i förskott går det givetvis bra. Du överför summan till plusgirokonto 597909-1. Var vänlig att skriva in ditt ordernummer som du får när du lägger beställningen.

Swish-nummer: 123-426 34 71

4.5 Faktura Företag

Önskar du betala mot faktura och har företag går det bra. Även med olika leveransadresser och faktureringsadresser. Kreditprövning genomförs av ditt företag. Vi förbehåller oss rätten att begära förskottsbetalning. Betalningsfrist normalt 20 dagar. Dröjsmålsränta f.n. 10%.

5. Leveranser
Varor som finns i lager skickas normalt inom samma dag eller dagen efter det att vi har mottagit din beställning. I de fall en vara måste beställas från leverantör kan leveranstiden vara något längre och då upplyser vi dig om den beräknade leveranstiden. Paketen levereras av DHL eller Bussgods. Tiden för själva transporten varierar mellan normalt en till tre arbetsdagar beroende på var i landet du bor.

6. Leveransförseningar
Ibland uppstår leveransförseningar utom vår kontroll. Det kan t.ex. ske då en leverantör inte kan fullfölja sina leveransförpliktelser mot oss. Om det inträffar frånsäger vi oss ersättningsansvar till kunden för den skada som förseningen åstadkommit. Vi meddelar alltid dig om leveranser drar ut på tiden.

7. Transportrisken
Tillsammans med våra fraktpartner står vi för transportrisken dvs. risken för att varan skadas eller kommer bort under transporten från vårt lager till dig. Du och transportföretaget står för risken vid eventuell retur till oss.

8. Skadat gods
När du tar emot din vara är det viktigt att du omedelbart besiktigar paketet. Skulle emballaget och innehållet vara skadat så meddelar du detta till ditt Servicepoint eller direkt till transportören. Spara alltid den bekräftelse du får på att ditt gods är skadat. Vi är tacksamma om du meddelar oss snarast om det inträffar. Dock senast inom en vecka. Ta gärna kort och dokumentera skadan. Skicka materialet till oss.

9. Ångerrätt och Öppet köp
Enligt Distansavtalslagen har du som kund rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan och utan speciell anledning. 24meter.se ger dig 30 dagar ångerrätt! Du måste kontakta oss innan du skickar tillbaka varan. Vid utnyttjande av Ångerrätt/ Öppet köp betalar du som kund för returfrakten. Ångerrätt och Öppet köp gäller inte då varor inte kan återlämnas i omonterat, obrukat och oskadat skick. Gäller heller inte klippt metervara. Om du får hem en vara som är felaktig eller felexpedierad, betalar vi givetvis returfrakten. Kontakta oss så får du en returfraktsedel.
Om du ångrar dig innan du hämtat ut ditt paket måste du ändå hämta ut ditt paket för att sedan få returfraktsedel. Hämtas inte paketet ut tillkommer avgifter från DHL på 170 kr exkl moms.

10. Reklamationer
Om du vill reklamera en skadad eller felaktig produkt skall du kontakta oss via e-post eller telefon inom en vecka.
Spara alltid emballage, originalkartong och betalningsbekräftelsen.
Om du ska skicka tillbaka en skadad vara till oss gör du det enklast i det emballage och förpackning som den skickades ut i. 24meter.se följer konsumentköplagen vilket innebär 36 månaders reklamationsrätt för dig som är privatperson. Reklamationsrätten täcker endast ursprungliga fel, dvs fel som fanns i varan vid leverans. Detta gäller inte i de fall då vi ej kan hitta något fel på produkten eller då du orsakat skadan själv. Vanligt slitage ersätts ej.

11. Återbetalningar
Återbetalningar sker till ditt bankkonto eller det sätt som du föreslår. Återbetalningen sker inom 5 arbetsdagar från att vi har mottagit och godkänt din retur.

12. Reservationer
Vi reserverar oss för ändringar i priser till följd av stora prisavvikelser från våra leverantörer, felskrivningar eller andra fel som ligger utanför vår kontroll. Läs mer om oförutsedda händelser under Force Majeur nedan.

Force Majeur
I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut och jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal. Nedan följer länkar till Konsumentverket och ARN där du kan läsa mer detaljerat om Konsumentköplagen och Distansavtalslagen mm. Vid en eventuell tvist följer vi alltid ARN:s rekommendationer.

http://www.konsumentverket.se/
http://www.arn.se/